torsdag 4 april 2013

Samla ihop lämpliga kandidater för ett vinnande futsal-lag i Alingsås

Då jag själv inte ursprungligen kommer från Alingsås har jag inte mycket kontakter inom bollsporten.

Vilken typ av spelare söker vi?
De vi söker är kanske inte heller vilka som helst som enbart tycker om att spela fotboll. De vi söker till laget måste nämligen ha hög ambitionsnivå, samarbetsvilja och åtminstone en tydlig historik inom fotbolls-utövande, så att grundläggande koncept som press/understöd, korslöpningar, väggspel, ryck och även säkra hårda passningar längs marken är en självklarhet i utövandet och därmed faller sig naturligt.

Futsal är en mycket snabb sport och därför är speltänk, taktik, stor rörelse och precision i kombination med hårda snabba passningar ett måste för att lyckas. Och det är tanken just - att vi skall lyckas!


Målet säsongen 2014 - SM
Jag har för avsikt att laget skall delta i futsal SM 2014. Lyckas vi ta oss vidare från distriktskvalet och kommer till Regionalt gruppspel 1 så anser jag att vi har lyckats väl med tanke på den knappa tiden.

Läs mer om Futsal SM härhttp://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/sm-i-futsal/

För att lyckas med det krävs dock att vi dels drar ihop ett lag omgående där deltagarna uppfyller alla kriterierna ovan, samt att laget tränar hela sommaren.


Utvecklingen från Futsal sektioner till renodlade futsal-lag i Sverige

De flesta Futsal-lag är enskilda sektioner inom fotbolls-föreningar. Då går spelarna över till vanlig fotboll när säsongen börjar. Det kommer inte vi göra. Vi är ett dedikerat, renodlat futsal lag.

Jag tror bara det är en tidsfråga innan övriga fotbollsföreningar inser att futsal är en världsidrott som är här för att stanna - och för att kunna mäta sig med övriga världen är renodlade futsal-lag som tränar tillsammans även sommartid en förutsättning.


Verksamhet i Världen
Det finns både UEFA för klubbar och Världsmästerskap (Vi har ett landslag) i futsal. Det finns inget som säger att nå dit är omöjligt.


Hur skall vi få tag på spelarna?
Så till kärnfrågan med mitt inlägg - Hur skall vi få tag på dessa mycket passande lagkamrater? Jag insåg att annonsera nog var det enda sättet då mina kontakter i Alingsås inte räcker långt. Så jag kontaktade Alingsås Tidning (AT) med avsikt att lägga in en radannons. Då de fick veta syftet tyckte inte de att det var tillräckligt och bestämde sig för att hjälpa mig med en riktigt annons - Vilka hjältar!

Självklart förtjänar de en eloge för det initativet! :)
Annonsen publicerades i AT i lördags (2013-03-30) på sportsidorna.


Hur brådskande är det att få ihop ett lag?
Det är dock lite brådskande eftersom Alingsås kommun går ut med nästa säsongs halltider under andra halvan av april. Därför försöker jag även genom denna blogg gå ut med annonsen och håller tummarna.


Finns det någon förening än?
Föreningen själv har haft sitt uppstartningsmöte, men eftersom jag inte fått föreningsnamnet bekräftat av SvFF så vill jag inte gå ut med det riktigt än.


Är du intresserad av att vara med? Läs detta inlägget: 
Känner du igen dig eller känner någon som passar in? 
Tveka inte - Kontakta oss!

Vill du veta mer om Futsal som sport? Följ länken: http://www.svenskfutsal.se/om-futsal/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar