onsdag 24 april 2013

Träning med FC Alingsås, min egen nuvarande fotbollsförmåga och hur det framtida futsal-laget kommer bli bäst

I Söndags fick jag det stora nöjet att träna inomhus tillsammans med FC Alingsås.
Det var min första ordentliga fotbollsträning på över 10 år - jag har en del att återhämta.

Ingen omöjlighet, men det kommer krävas en hel del diciplin - som när det gäller alla saker i livet.

Jag kan säga att det fanns en del lovande spelare i laget - kul att träffa dem och se dem spela

Nedan skriver jag lite upplevelsen av min nuvarande status på egen fotbollsförmåga och hur jag är övertygad om att kunna förbättra den.
Tanken är att jag skall vara spelande tränare, men är jag inte tillräckligt bra och drar ned laget så skall jag helt enkelt inte spela. Därför är det viktigt för mig att jag ser till att komma tillbaka till min forna fotbollsform - eller bättre.

Ett exempel på att börja från noll
2009 hade jag inte tränat under en längre tid, närmare bestämt ca 7 år. Jag slutade röka, snusa, började löpträna.

Efter 1,5 månad hade jag gått ned 9 kilo, efter 9 månader sprang jag Göteborgs-varvet på 1:40 drygt, ytterligare ett år senare sprang jag 70 km i veckan och slog rekord på milen i ett lopp på ca 38 min.
Jag springer fortfarande milen på runt 40 min och löptränar mellan 60-70 km i veckan där jag varvar lugna löppass med hårda intervall-pass.

Visserligen hjälpte inte det mig idag när det handlade om snabba ryckningar - bollvana - och sist men inte minst - självförtroende med bollen. Dels fipplade jag bort bollen av ren nervositet. Jag hade dessutom inte skjutit ett enda skott på väldigt länge. Och mycket riktigt blev det inte heller några direkta skott från min sida. Allt ligger i träning - det gäller alla.

Vem kan lyckas?
Jag är övertygad om att allt är möjligt med den rätta viljan och jag tänker köra stenhårt för att vara tillbaka på banan.

Vem som helst kan nå upp till elitnivå som börjar som ungdom. Skillnaden är viljan.
Min erfarenhet är att de inte alltid är de med självklar talang i ungdomsåren som lyckas bäst.
Det är snarare de som vill mest.

De som mellan träningarna står hemma på gräsmattan och tränar finter, trixar, kör ryck med boll, sticker ut och springer - bara för konditionen och uthålligheten.
Väldigt sällan får man någonting gratis här i livet - åtminstone inte i längden.

Vem platsar i laget?
Jag kommer givetvis räkna med att alla som vill vara med på detta kör lika hårt.
Jag är inget undantag - platsar jag inte får jag inte spela. Laget framför allt - då är det bättre att lämna plats till de som kan ta oss framåt.

Mina tankar kring upplägg på träningar och hur vi blir bäst
Som det ser ut nu så kommer träningarna bestå av 75 % spel och 25% taktik och teknik.
Däremellan förväntas man köra pass i något som heter Plyometrics, egenlöpning (väldigt låg puls) och intervall-pass som vi kör tillsammans.

Jag kommer även dela ut länkar till Futsal-matcher som jag vill att ni skall se och analysera så att vi tillsammans sen kan tala om varför t.ex. brasilien, portugal, spanien, m.fl är världsbäst i just futsal.

Vad har de som vi inte har? vad kan de som vi inte kan? Hur rör de sig? Hur passar de?
Hur länge är de på planen innan byte? Hur byter de? (I grupp eller enskilt)

För den som är eggad och gärna vill vara med och komma långt i seriespel, DM och SM så kommer det bli en rolig men hård resa - Man får inget gratis! Men betalar man mycket får man mycket tillbaka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar