måndag 8 april 2013

Spela futsal utomhus?


Då jag nu den senaste tiden intresserat mig kraftigt för futsal, så har inte tanken undgått mig att det kanske finns folk runtom i världen som spelar futsal utomhus. Att reglementet säger att underlaget antingen skall vara av plast eller trä betyder inte nödvändigtvis att det måste vara väggar och tak med x cm isolering och korrugerad plåt kring. Eller?

Jakten på en utomhusplan för futsal var inte svår
Jag började söka runt på nätet och insåg att det fanns mängder med tillverkare av utomhusidrottsplaner som byggs genom att man hakar dem i varandra på ett sätt som gör att de inte hakar ur sig pga att nästa håller fast i den föregående och den vid sidan av etc. Låter förvirrande, men väldigt logiskt när man ser det.

Garantitid
Garantitiden varierar från 10-15 år beroende på tillverkare. Vissa hjälper även till med montage om man önskar (och betalar för det).

Kontakt med en seriös tillverkare och gör en överslagskalkyl
Jag tog kontakt med en som jag upplevde som de mer seriösa (I Kina finns som ger samma garanti med till ca halva priset). De har heter Sport Court och har hemsidan http://www.sportcourt.com/
De levererar och monterar en utomhus-futsal plan för 50 USD / kvadratmeter exkl moms och importavgifter, men inkl montage på plats.

En futsalplan är i snitt 40 x 20 m (800 m2), men de berättar att det normala FIFA tävlings-reglementet är att man skall ha sex bitar extra runtom hela planen, vilket ger 44 x 24 m (1056 m2). Det blir en kostnad på planen på under 500 000 kr. Detta inkluderar inte underlagsarbetet som bör vara hårt och mkt plant, som betong. Men jag tror det kan finnas mängder med platser runtom i Sverige där man kan utnyttja en äng eller förlegad gräsplan och skrapa bort lite (oftast är det ju grus under gräsplaner). Underlagsarbete inkl armering och gjutning borde inte kosta mer än 100 000 kr maximalt.

Det man får då är en futsal/handbollsplan för sommar/höst/vår-spel som kräver minimalt med underhåll då den är självdränerande, behövs bara spola av ev. löst material (t.ex. löv) med en slang.

Hur står de sig i våra väderförhållanden?
Jag frågade dem även hur de står sig i nordiska förhållanden, dvs från extrem kyla till +40 (kan man önska). Inga problem, menade de. Många kunder spolar t.o.m. vatten på dem och gör isbana av dem vintertid.

Kan man se och känna på en någonstans, för det verkar rätt konstigt
De bad mig även besöka en stor utomhus-handbollsturnering som hålls i Norge, Fredrikstad 9-12 Maj i år. De kommer bygga upp samtliga planer där - och handbollsplaner är detsamma som futsal-planer..

Det är möjligt att detta inlägg låter mycket som en reklamkampanj - och det är det. Men helt utan vinst för mig. Jag vill bara öppna upp ögonen för folk att det finns möjlighet att syssla med futsal (och handboll) i den miljö som vi svenskar gillar mest men får minst av i hela världen - sommaren..

Då behöver man inte känna avundsjuka mot fotbollspelarna som skuttar omkring på det saftiga försommargräset och springer efter en boll i motvind - det kan vi göra med! (förutom gräset, då)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar